Gruppföreställning av Biejve Niejdda – Solens Dotter, urpremiär

Biejve Niejdda – Solens Dotter, urpremiär
MusikValvet Baggen, Svartmangatan 27, Gamla stan

Föreställning för sameföreningens medlemmar 27/11 kl 19.00!!

Harriet Nordlund, känd samisk teaterprofil och skådespelare, och Erik Steen ger en föreställning baserad på samernas skapelsemyt. Läs mer längre ned efter anmälningsformuläret.
[si-contact-form form=’10’]

Harriet o erikHarriet Nordlund kontaktade oss medlemmar i Sameföreningen för att erbjuda oss en möjlighet att se föreställningen i grupp till rabatterat pris. Efter föreställningen blir det ett samtal om pjäsen och dess tema. Fördelarna med att vara i grupp och se denna pjäs är att interaktion och kommunikation mellan oss själva och skådespelarna kan bli trygg och initierad utan att behöva förklara elementa om det samiska.

Entré: 120 kr (ordinarie pris 150 kr). Minst 30 max 50 personer. Om det inte blir 30 anmälda kan du få plats på någon av de efterföljande offentliga föreställningarna 28 och 29 november 2014. Anmälan senast den 17 november till Sameföreningen, via formuläret ovan eller ett epost till info@sameforeningen-stockholm.se

Den Samiska Skapelseberättelsen, fritt efter ”Solsönernas sägen” av Anders Fjellner i bearbetning av Harriet Nordlund med nyskriven musik av Erik Steen.

Möt Jupmel den som förvandlar urtidshavet till vår jord och Biejve Niejdda, Solens Dotter, som blir människans och jordens beskyddare. Följ de två samebröderna Áttjis och Njavvis samt Månens dotter, Áttjisene, som sprider ondska och egoism.

Solens och Månens strider väcker gudarnas vrede och ingenting blir sig likt. Kvar blir Solens och Månens döttrar och deras släkten, nu bärare av både ont och gott, mellan varandra och inom sig själva.

Text och scenisk gestaltning: Harriet Nordlund
Musik och komposition: Erik Steen
MusikValvet Baggen är ett medeltida källarvalv i Gamla stan med offentliga konserter, teater- och dansföreställningar. Se mer http://www.musikvalvet.se

Föreställningen är ca en timme lång, därefter ges möjlighet att samtala med de medverkande och att köpa förfriskningar.

Här nedan kan du se samma information i pdf-format.

[gview file=”https://sameforeningen-stockholm.se/wp-content/uploads/2014/10/liten-gruppanmälan-Biejve-Niejdda-–-Solens-Dotter-4.pdf”%5D