Möte

Öppet samråd i Upplands Väsby – 20 september

Upplands Väsby kommun bjuder in nationella minoriteter och samer till Öppet samråd den 20 september. Se bifogat dokument nedan för tid och plats.

Kom och lär känna samisk poesi

Kom och lär känna samisk poesi Läs, känn in, diskutera och läs upp. Vi hjälper varandra att förstå poesi på de samiska språken. Vi träffas dessa dagar: 2018-10-11, 18, 25 2018-11-8, 15, 22, 29 2018-12-06 Var: Medborgarskolan Hagagatan 23 När:

Linnéa Axelsson – Solna stadsbibliotek – 18 september

Författarbesök – Linnea Axelsson – Solna bibliotekhttps://bibliotek.solna.se/sv/event/f%C3%B6rfattarbes%C3%B6k-%E2%80%93-linnea-axelssonMöt Linnea Axelsson i ett samtal om sitt kritikerrosade diktepos Ædnan. Ædnan är gammal nordsamiska och betyder landet, marken och jorden. Eposet Ædnan berättar om två samiska familjer, vars öden speglar samernas moderna historia

Simon Marainen, Fisksätra kyrka – 6 oktober

Fred, mångfald & samisk kultur – Nacka församlinghttps://www.svenskakyrkan.se/nacka/kulturfestival-2017Den 6 oktober bjuder vi in till fest igen. Det här gången med ett spännande program med många olika inslag. Konst, dans, mat och musik från världens alla hörn. Fri entré och bra

Jorri biebmoráidu – den rullande matrajden – 15 september

Kom till Nordiska museets entré lördag den 15 september! Smaka på samisk mat och bli informerad. Det hela kommer att hända mellan 11 och 16. Hålltider är 11, 13 och 15 då Marja Thomasson-Ek tar dig med på en smakresa.