Sameföreningen på Facebook

Här är en översikt över vad som skrivits på Facebooksidan Sameföreningen i Stockholm på sistone. Många av artiklarna på sidan är länkar till andra webbplatser eller facebookgrupper. Om du klickar på någon av FB länkarna här nedan kan du bli uppmanad att logga in på ditt Facebookkonto eller skaffa ett sådant konto, men du kommer att kunna se väsentlig information utan att behöva logga in.

Sameföreningen i Stockholm

Sameföreningen stöds med stöd av: Sametingets Kulturnämnd Stockholms läns landstings kulturnämnd Stockholms stads Kultur och Fritid
Sameföreningen i Stockholm har delat en sida.2018-10-07 09:35
5 Folk Festivalvännerna romerna genomför Romska kulturdagarna nästa vecka, 9 - 12 oktober. Många intressanta inslag som kan liknas vid samiska förhållanden.
Sameföreningen i Stockholm2018-10-07 08:04
Ansök om samiskt pass! 😀

Johan Sandberg McGuinne fortsätter 20 oktober i vår serie med författarföreläsningar över dessa teman: flera språk i dikterna, språksorg och dekolonisering med utgångspunkt i sin kommande, flerspråkiga diktsamling “Duan is Dán – I Occupy the Liminal Spaces in Between”.

Johan Sandberg McGuinne är en sydsamisk och skotsk gaelisk kulturarbetare som i dagsläget arbetar som förstelärare i sydsamiska och engelska vid Lycksele Kommun, vid sidan av olika uppdrag som föreläsare, översättare och jojkare. Han är även ordförande för det samiska författarcentrumet Tjállegoahte, och brinner för samisk litteratur, dekolonisering, utbildning och språkrevitalisering.

Tillsammans med Anne Wuolab öppnade han våren 2016 en samisk ambassad i Umeå och tog fram ett samiskt, dekolonialt språkpass genom konstprojektet “Sápmi 2.0 – Subaltern No More”.

Var: Kleins Skolmat, Brunnsgatan 26A, (T) Hötorget. OBS! Ny ingång. Se karta nedan.

När: lördag 20 oktober, 14 – 16
Entré: Fri entré, möjlighet till frivillig donation, 50 – 100 kr, kaffe ingår
Sameföreningen i Stockholm2018-10-04 07:57
Rovdjursförvaltning. Apropos Uppdrag Gransknings program om rovdjursförvaltning kan du här läsa här om en teaterföreställning på samma tema som vi hoppas kan komma till Stockholm i mitten av november. Du hittar också länken till Uppdrag gransknings program.

Nu går det att boka. Föreställningar 15, 16 och 17 november.
Sameföreningen i Stockholm
Sameföreningen i Stockholm har delat Svenska Samernas Riksförbunds inlägg.2018-10-03 19:19
SSR kräver en fungerande förvaltning av rovdjur
Sameföreningen i Stockholm2018-10-03 08:42
Två lyriker till Stockholmstrakten - 13 oktober
Sameföreningen i Stockholm2018-10-02 19:51
Samisk musik- och berättarföreställning på Södran så som det aldrig hörts förut i Stockholm: Nik Märak, Mikael Pirak, Markus Räsänen, Nilla Märak, Ylva Gustafsson, Krister Stoor, Annica Wennström, Lis-Mari Hjortfors, Astrid Tuorda, Timimie Märak, Ola Gustafsson och Anders Hällström.

Värdar för programmet är Gålmuk; Nik Märak, Nilla Märak och riksspelman Anders Hällström med understöd av Markus Räsänen.

Plats: Södra Teatern, Stora scen, Mosebacke torg

Tid: 19:30 – ca 21:00