hemsidebild-6-135-hog
Stockholm 2018-08-22

Jorri biebmoráidu - Rullande matraid. Nu har plats bestämts för den rullande Matraiden: Nordiska Museets entré, alldeles vid Djurgårdsbron. Tider och program kommer inom kort.

Anmäl ditt intresse att komma och hjälpa till kring arrangemanget! Vi funderar på att sätta upp vår tältkåta för att ge en tydlig visuell signal. Se längre fram i nyhetsbrevet.

Stadsvandringar med samisk historia som tema.
Samer har en lång historia i Stockholm, inte alltid så synlig.
Peter Ericson, historiker som har varit sakkunnig på samerna sida bl a Nordmalingsmålet, genomför stadsvandringar i miljöer som samer har rört sig i när de har verkat i Stockholm för att påverka rikspolitiken. Denna vecka fr o m torsdag 23/8 till lördag 25/8. Mer info på facebooksidan: Sameföreningen i Stockholm eller gå direkt till Peter Ericsons sida: Stadsvandringar Samernas Stockholmiana
Arrangemanget är Peter Ericsons.

Programmet Samisk berättarhöst i Stockholm är under finputsning.
Läs om vad som är på gång längre fram i nyhetsbrev.

Hoppas vi ses i sommarvimlet!
Inge

Nytt lösenord till medlemssidor: staare

Kalender

Besök vår Kalender eller vår framsida på vår webbplats Sameföreningen i Ŝthlm för mer information.

Giron Sámi Teáhter

Giron Sámi Teáhter kommer till Stockholm i höst med en föreställning om rovdjur och psykisk ohälsa. En skådespelare med självupplevda erfarenheter framför pjäsen som nu är under produktion.

Anne Wuolab - 22 september

Samisk berättarhöst i Stockholms författarföreläsningar inleds med Anne Wuolab om nordsamisk feelgood den 22 september. Lokal och exakt tid på dagen är inte klart än.

Anna Sofia Bull Kuhmunen - 6 oktober

Samisk berättarhöst i Stockholm presenterar denna gång Anna Sofia Bull Kuhmunen, om adopsjon, sørsamisk den 6 oktober. Lokal och exakt tid på dagen är inte klart än.

Seminarium: Udtja Lasse - 19 oktober

Udtja Lasse Norberg var den svenske UD-tjänstemannen som var med om förhandlingarna med Norge om Renbeteskonventionen. Han skrev boken Begrav mitt hjärta vid Udtjajaure där han beskrev sina erfarenheter. Seminariet produceras av Giron Sámi Teáhter och bygger på Udtja Lasses uppdaterade erfarenheter och berättelser nu inför en kommande teaterproduktion inför 2019 års höstsäsong.

Johan Sandberg McGuinne - 20 oktober

Samisk berättarhöst i Stockholms författarföreläsningar fortsätter 22 oktober med Johan Sandberg McGuinne över dessa teman: flere språk i diktene, språksorg og dekolonisering. Plats och tid är ännu inte bestämda. Dagen innan har vi seminariet om Udtja Lasse.

Britta Marakatt Labba - Tomas Colbengtsson - 27 oktober

Sameföreningen i Stockholm är glad för att vår medlem  och glaskonstnären Tomas Colbengtsson har lämnat förhandsinfo om sin utställning med Britta Marakatt Labba i Stockholm, Enskede. Vernissage lördagen den 27:e oktober klockan 12.00-16.00 Utställningen pågår sedan fram till 2 december 2018 (kontrollera öppettider här: https://www.gallerihelle.com/om) Efter nästan 3 år sedan senaste utställningen är nu Britta Marakatt- Labba och Tomas Colbengtson …

Samisk afton - 9 november

Berättarkväll på Södran i olika samiska former: Mikael Pirak, Lis-Mari Hjortfors, Krister Stoor, Astrid Tuorda, Ylva och Ola Gustavsson samt Annica Wennström. Samanhållande för programmet är Gålmuk; Nik Märak, Nilla Märak, riksspelman Anders Hällström. Plats: Södra Teatern, Mosebacke torg Tod: 19:00

Lisbeth Kielatis - 10 november

Samisk berättarhöst i Stockholms författarföreläsningar avslutas(?) 10 November med Lisbeth Keilatis över temat lulesamisk lyrik. Plats blir i samband med Kött- och Paltfesten, tid ännu inte bestämt. Kvällen innan, 9 november, har vi haft Samisk afton på Södran.

Kött- och Paltfest - 10 november

Den välbekanta lokalen där vi själva får laga och äta vår mat och arrangera vår underhållning är bokad. Nu behövs de villiga krafterna att genomföra. Med Samisk afton kvällen före och Lisbeth Kielatis föreläsning på eftermiddagen kan det här bli en samisk helg i Stockholm för alla i Sápmi! Tidpunkt: lördag 9/11 kl 17 Plats: Kleins Skolmat

Sameföreningen på Facebook

Här kan du se det senaste om vad som skrivits på Facebooksidan Sameföreningen i Stockholm på sistone.

Uppdatera din epostadress

Vi har lagt till en ny funktion i avdelningen Medlemssidor där du som medlem kan lägga till din nya epostadress eller kontrollera att korrekt adress är inlagd. Surfa till Medlemssidor / Uppdatera epost

Informationslänkar:

Webben:
Sameföreningen i Stockholms webbplats
Sameföreningen i Stockholms Medlemssidor Lösenordet är giron
följa
Sameföreningen i Stockholms sida på Facebook att "gilla" och få nyheter i från. Kom ihåg att ställa in "Gilla"-knappen så att du får nyheter från Sameföreningen i Stockholm överst i ditt nyhetsflöde i Facebook. Bocka i "Visa först" och "På (Evenemang...)"

Samer i Stockholm - facebookgrupp för just Samer i Stockholm och andra som vill vara i kontakt med dem. Härifrån kommer också kalenderinbjudningar från andra arrangörer rakt in i din kalender på Facebook

Sápmi evenemang/Sámi Dáhpáhusat/Sápmi event - facebookgrupp för evenemang från hela Sápmi
facebook twitter