Kaffehurran (2)
Stockholm 2018-11-30
Lucköppning med jojk och stor rörlighet
Mer kan vi inte säga. Kolla gärna på Facebookgruppen Samer i Stockholm.
Poesigruppen - Samiskt universitet?
På höstmötet lärde vi oss att poesigruppen fungerar mer eller mindre som ett universitet. Poesin leder in deltagarna på andra ämnen som man gör djupdykningar i, och lär varandra. Universitet är en förkortning av "universitas magistrorum et scholarium", samling av mästare och lärjungar.
Kom du också!

Vad händer?

1/12 12:00 - 14:00 Syjunta
2/12 15:00 - 15:20 Lucköppning med jojk i Skarpnäcks Kulturhus
2/12 Sista dagen för Colbengtsson Marakatts utställning
16/12 18:00 Samiskt Andrum i Mariakyrkan i Jakobsberg

4/2 Tensta Konsthall öppnar utställning om Alta
6/2 08:45 Samisk Nationaldag: Flaggceremoni vid Stadshuset
6/2 em kväll Samisk Nationaldag: Reservera i din kalender!

Kom och lär känna samisk poesi

Kom och lär känna samisk poesi Läs, känn in, diskutera och läs upp. Vi hjälper varandra att förstå poesi på de samiska språken.

Det är inte bara poesi det handlar om. Helt plötsligt kan det bryta ut diskussioner om andra ämnen som samisk mattradition, sedvänjor och språk där deltagarna fyller i varandras luckor om samisk kunskap. Med andra ord ett samiskt universitet!

Vi träffas dessa dagar: 2018-10-11, 18, 25 2018-11-8, 15, 22, 29 2018-12-06 Var: Medborgarskolan Hagagatan 23 När: Torsdagar 15:00 – 17:00 Dearv. Carola Magnusson

Evenemang anordnade av andra

Samiskt andrum

Järfälla församling är Svenska kyrkans samiska församling i Stockholms stift En medlem berättar: Samiskt andrum är en andakt på cirka en halv timme. Därefter är det fika och samtal upp emot ett par timmar. Söndag 18 november 2018 18:00 - 19:00 • Maria kyrka Välkommen på fika i församlingssalen efteråt! 16 december 2018 kl. 18:00 Samiskt-Svenskt Andrum 18:00 – 19:00 …