Kaffehurran (2)
Stockholm 2018-11-22
Filmfrukost på Bio Rio söndag 25/11 10 - 13
Så smällde det till igen. I början av veckan kom en skur av facebookinlägg om inbjudningar till filmfrukost söndag 25/11 med samisk relevans. Efter filmfrukosten är det raka spåret (hmm, byte från röd till grön linje) från Hornstull (T) till Hötorget (T) och höstmöte med bakelse.
Höstmöte söndag 25/11 14-17
Då kommer vi dryfta kommande evenemang, sammankomster, språkcirklar, skrivarkurs, slöjd... Var med och påverka!
Vi bjuder på kaffe och bakelse för att ära den kommande Elsa Lauladagen som infaller 29 november. Vi behöver veta hur många bakelser skall bakas. Anmäl dig här.
Utvärdering
Vi har gjort ett enkelt utvärderingsformulär där du kan lägga in dina synpunkter på höstens evenemang. Om du inte kan komma på höstmötet finns en avdelning där du kan bidra med framåtsyftande synpunkter.
Konstnärssamtal och jojk
22/11 18.00 Anmäl dig nu! uppmanar Tomas Colbengtson. Plats och anmälan se nedan.
Konstutställning om Alta
Tensta konsthall hörde av sig föredömligt i god tid om en utställning om Alta de kommer att öppna samma vecka som Samiska nationaldagen timar.
Vad händer?

22/11 18:00 Konstnärssamtal och Jojk. Galleri Helle Knudsen
24/11 15:00 Premiär för dokumentärfilmen Samefolk i Södertälje
25/11 10:00 - 13:00 Filmfrukost på https://www.biorio.se/#/movie/821
25/11 14:00 - 17:00 Höstmöte, Samlingssalen vid Kleins Skolmat, ingång: Brunnsgatan 26
1/12 12:00 - 14:00 Syjunta
16/12 18:00 Samiskt Andrum i Mariakyrkan i Jakobsberg

4/2 Tensta Konsthall öppnar utställning om Alta
6/2 08:45 Samisk Nationaldag: Flaggceremoni vid Stadshuset
6/2 em kväll Samisk Nationaldag: Reservera i din kalender!

Kom och lär känna samisk poesi

Kom och lär känna samisk poesi Läs, känn in, diskutera och läs upp. Vi hjälper varandra att förstå poesi på de samiska språken. Vi träffas dessa dagar: 2018-10-11, 18, 25 2018-11-8, 15, 22, 29 2018-12-06 Var: Medborgarskolan Hagagatan 23 När: Torsdagar 15:00 – 17:00 Dearv. Carola Magnusson

Evenemang anordnade av andra

Premiär filmen Samefolk - 24 november

Filmfrukost Bio Rio 25/11 10 - 13

Filmfrukost
FILMFRUKOST: ARKTIS, GRUVDRIFT, SAMISK HISTORIA OCH KULTUR
Frukost med efterföljande filmvisning och panel. Utdrag ur Gallok (Tor L. Tuorda), Dreamland (Britt Kramvig & Helen Verran) samt Kiruna Rymdvägen (Liselotte Wajstedt) visas.

Panel: Dag Avango, Britt Kramvig, Annika E. Nilsson, Astrid Tuorda, Tor Tuorda och Liselotte Wajstedt

Film 1: Gállok
Gállok är en film om gruvdriften i norra Sverige, dess starka ekonomiska krafter - och de känslor som den väcker.

Regi: Truls Anderssen | Land: Sverige (2018) | Språk: Svenska

Film 2: Dreamland
Dreamland är en resa genom Arktiska landskap, inspirerad av en rad ur Edgar Allan Poes dikt med samma namn ” “...by a route obscure and lonely, haunted by ill angels only…”

Regi: Rachel Gomez Andersen & Britt Kramvig | Land: Norge (2016) | Språk: Engelska (engelsk text)
Trailer: https://vimeo.com/149175005

Film 3: Kiruna Rymdvägen
Kiruna ska flytta. Hela kvarteret ska rivas, hus ska flyttas och ny stadsdel byggas. Liselotte Wajstedt, uppvuxen på Bolagsområdet, försöker febrilt få tag i både sina ljusa och mörka minnen från uppväxttiden bland de älskade betongblocken, innan det hela raseras. Hur minns vi det vi glömt?

Regi: Liselotte Wajstedt | Distributör: Littlebig Production | Språk: Svenska (engelsk text)

Trailer: https://youtu.be/91rIXj9v5QI

Britta Marakatt Labba - Tomas Colbengtsson - 27 oktober

Pia Johansson skriver: Jag är medlem i Sameföreningen i Stockholm och vill informera alla medlemmar om följande filmpremiär jag har på min nya dokumentärfilm Samefolk. Välkomna till premiären lördag den 24 november kl.16.00 på Estrad Bio i Södertälje Stadshuset. Piazzafilm bjuder på premiärmingel i Estrads teaterfoajé mellan kl.15.00 - 15.45. Alla bjuds på ett glas cider och Södertäljemusikern Erik Hansson …
Britta Marakatt Labba - Tomas Colbengtsson - 27 oktober
Tomas Colbengtson deltar just nu, tillsammans med Britta Marakatt-Labba, på utställningen ”Gryning” här på Galleri Helle Knudsen. Den 22:a november samtalar Tomas med skådespelaren Ylva Gustafsson, känd från filmen Sameblod, om sydsamisk historia som har stor betydelse i hans bildvärld. Ylva kommer att jojka och berätta om sin roll som nomadskole-hjälpredan Lævie.

OBS! Begränsat antal platser. Anmäl dig till vagase@gallerihelle.com eller 08-661 06 84. Anmälan är bindande.

Ordinarie pris: 300 kr.
Pris för medlemmar i Sameföreningen i Stockholm: 200 kr.
I priset ingår även vin och smörgås.

Sameföreningen i Stockholm är glad för att vår medlem och glaskonstnären Tomas Colbengtsson har lämnat förhandsinfo om sin utställning med Britta Marakatt Labba i Stockholm, Enskede. Vernissage lördagen den 27:e oktober klockan 12.00-16.00 Utställningen pågår sedan fram till 2 december 2018 (kontrollera öppettider här: https://www.gallerihelle.com/om) Efter nästan 3 år sedan senaste utställningen är nu Britta Marakatt- Labba och Tomas Colbengtson …

Samiskt andrum

Järfälla församling är Svenska kyrkans samiska församling i Stockholms stift En medlem berättar: Samiskt andrum är en andakt på cirka en halv timme. Därefter är det fika och samtal upp emot ett par timmar. Söndag 18 november 2018 18:00 - 19:00 • Maria kyrka Välkommen på fika i församlingssalen efteråt! 16 december 2018 kl. 18:00 Samiskt-Svenskt Andrum 18:00 – 19:00 …
Läs mer (vägbeskrivning)