Kaffehurran (2)
Stuehkie/Stockholbma/Stockhoalmma/Tjåsskaskulla/Stockholm 2019-05-28
En hel del efterlysningar av ung samisk kompetens har vi i detta nyhetsbrev. Vidarebefordra till eller upplys unga i din närhet om möjligheterna till medverkan och personlig utveckling.

Svenska samernas landsmöte timar i Stockholm under nästa vecka.

På nationaldagen torsdagen 6/6 kommer första delen av 5 Folk Festival. Kom till Skarpnäcks kulturhus med dina barn eller barnbarn till Nina och Kristinas workshop i jojk. Njut sedan av Nina och Kristinas och de andra nationella minoriteternas musikframträdanden.

Festivalen fortsätter i Kungsan fredagen 28/6 och torsdagen 4/7 med musikframträdanden av hög klass. Anja Storelv och Elin Teilus med band. Elin gör också en workshop i jojk den 4/7.

Som vanligt behövs medlemmar i informationstälten som kan informera om samer och Sameföreningen i Stockholm. Anmäl din medverkan till inge.frisk@biegga.com

Vad händer?

(Sameföreningens evenemang i fetstil)

3-5/6 SSRs landsmöte i Stockholm
Landsmötet är öppet för landsmötesombud (representanter för samebyar och sameföreningar) och inbjudna gäster.

3/6 Samtal om samisk litteratur på Stadsbiblioteket Odenplan (se även Kalender)
Efter samtalet kan det tänkas att landsmötesombuden samlar sig på Bishops Arms, vid konferenshotellet Elite Palace Hotel, S:t Eriksgatan 115.

4/6 21:00 Pubkväll Capital, Scandic Continentals takvåning, Vasagatan 22, Stockholm (obs kontantfri). Möt landsmötesombuden. Kom gärna lite tidigare än 21.00. Ombuden bevistar ett evenemang på Stadshuset från 19.00. Några kommer nog till Scandic Continental lite tidigare än 21.00

6/6 Nina och Kristina Fem Folk Festival i Skarpnäck (se även Kalender)
28/6 Anja Storelv Band Fem Folk Festival i Kungsan (se även Kalender)
4/7 Elin Teilus med band Fem Folk Festival i Kungsan (se även Kalender)
9/8 Lycksele sameförening: återbegravningsceremoni

kalender
Om du stöter på lösenordsfråga så är lösenordet: staare

Hielsák!
Webbredaktörn

18 - 25? delta i språk- och kulturarbetet för samer i Stockholm!

Vi söker dig ungdom mellan 18 och och 25 som vill bidra till att förbättra möjligheterna för framtida generationers unga samer i Stockholm att förvärva sitt samiska språk och kultur. Vad var det som du saknade under din uppväxt, i förskola, i grundskola och i gymnasium? Vad kunde ha varit bättre? Hur kan Stockholms stad och region samt Sameföreningen i …

Medverkan i infofilm

Svenska filminstitutet skriver:
Vi jobbar just nu med en infofilm om Sveriges nationella minoriteter och vårt uppdrag att främja film på minoritetsspråken. Söker en ung medverkande som kan samiska och kan säga några meningar i filmen, som kort ska berätta.

Kontakta inge.frisk@biegga.com så förmedlar han vidare din kontaktinformation och säkerställer att rimlig ersättning utgår för eventuell insats.

Kan du sydisdans?

Scenkonstmuseet i Stockholm planerar och jobbar med innehåll till en utställning för nästa år. Den ska handla om social dans. Utställningen ska bli en vandringsutställning och är ett nordiskt samarbete mellan Scenkonstmuseet i Stockholm, Teatermuseet i Helsingfors och Norsk senter for folkemusikk og folkedans i Trondheim. Tillsammans med utställningen kommer det vara mycket programverksamhet med dansworskhopar, dansfester, presentationer och föreläsningar osv.

Scenkonstmuseet skulle gärna vilja komma i kontakt med personer som dansar eller lär ut Sydisdans här i Stockholm.
Redigera detta för att infoga text.

Sydsamiska språkcirkeln överbokad

I våra vilda drömmar hoppades vi att 16 skulle anmäla sig. När första dagen kom hade 20 anmält sig. Finansiärer av studiecirkeln är Institutet för Språk och Folkminnen och Stockholms stads kulturförvaltning (via statsbidraget till förvaltningsområden för nationella minoritetsspråk).

SSR landsmöte i Stockholm, 3-5 juni 2019

Inbjudan till återbegravningsceremonin i Lycksele - 9/8

Återbördande i försoning
Bürest! Líksjuon Sámiensiäbrrie inbjuder alla Sameföreningen i Stockholms medlemmar att delta den 9e augusti vid högtidlighållandet av återbördandet av de mänskliga kvarlevor som bortförts från Lycksele gamla kyrkogård under utgrävningar 1950. Repatrieringen i Lycksele är en anhörigfråga, en medmänsklighetsfråga, en urfolksfråga och en fråga om mänskliga rättigheter. Vid återbördandet kommer de offentliga ursäkter som Sametinget krävt, att framföras. Den 9e …