hemsidebild-6-135-hog
Stockholm 2018-06-24
Samisk sommar i sta'n fortsätter

Det händer mycket roligt här i stan framöver, samisk musik av riktigt högklass att se fram emot. Fem Folk Festival fortsätter:
- 27 juni står Sara Ajnnak på Kungsträdgårdens stora scen.
- 4 juli Pia Maria Holmgren, också i Kungsträdgården.
På plats vid varje tillfälle finns informationstält för alla minoriteter (fast vi är ju faktiskt ett urfolk). Där kommer det behövas frivilliga krafter som informerar och berättar om vår kultur!
Kom med och språka med alla besökare! Du behövs! Läs mer i vår Kalender.

4 augusti är det EuroPride. Vill några hjälpa till med medverkan i tåget för Sameföreningen, så meddela oss så snabbt som möjligt till info@sameforeningen-stockholm! Timimie Märak har lovat hålla i trådarna. Vi återkommer inom kort.

Extra Årsmöte, med några få punkter att fastställa, är satt till söndagen den 13 augusti klockan 13- 15 i Solidaritetshuset

Jorri biebmoráidu - Rullande matraid. På förslag är att dagarna 15 september för en matvagn rulla i Sápmis anda i Stockholm. Anmäl ditt intresse att komma och hjälpa till kring arrangemanget! Se längre fram i nyhetsbrevet.

Programmet Samisk berättarhöst i Stockholm är under slutförande. Nu har vi fått finansieringsbesked från Sametingets Kulturnämnd och Statens Kulturråd. Britta Markatt Labba och Tomas Colbengtsson gör en utställning i höst i Stockholm. Vad är deras alster om inte berättande? Läs om vad som är på gång längre fram i nyhetsbrev.

Hoppas vi ses i sommarvimlet!
Inge

Lösenord till medlemssidor: giron

Kalender

Besök vår Kalender eller vår framsida på vår webbplats Sameföreningen i Ŝthlm för mer information.

Jorri biebmoráidu - den rullande matrajden - 15 september

OBS! Datum är ändrat! Under 2018 - 2019 ska vår Food Truck besöka orter runt om i Sápmi för att bygga nätverk och öka intresset för samisk mat och småskaligt mathantverk. Vid varje stopp genomförs workshops och annat, vi skapar även webbinarier. Boka redan nu in Jokkmokks vintermarknad i februari 2019 och samla blod och ben, för då tar vi …

Giron Sámi Teáhter

Giron Sámi Teáhter kommer till Stockholm i höst med en föreställning om rovdjur och psykisk ohälsa. En skådespelare med självupplevda erfarenheter framför pjäsen som nu är under produktion.

Anne Wuolab - 22 september

Samisk berättarhöst i Stockholms författarföreläsningar inleds med Anne Wuolab om nordsamisk feelgood den 22 september. Lokal och exakt tid på dagen är inte klart än.

Anna Sofia Bull Kuhmunen - 6 oktober

Samisk berättarhöst i Stockholm presenterar denna gång Anna Sofia Bull Kuhmunen, om adopsjon, sørsamisk den 6 oktober. Lokal och exakt tid på dagen är inte klart än.

Seminarium: Udtja Lasse - 19 oktober

Udtja Lasse Norberg var den svenske UD-tjänstemannen som var med om förhandlingarna med Norge om Renbeteskonventionen. Han skrev boken Begrav mitt hjärta vid Udtjajaure där han beskrev sina erfarenheter. Seminariet produceras av Giron Sámi Teáhter och bygger på Udtja Lasses uppdaterade erfarenheter och berättelser nu inför en kommande teaterproduktion inför 2019 års höstsäsong.

Johan Sandberg McGuinne - 20 oktober

Samisk berättarhöst i Stockholms författarföreläsningar fortsätter 22 oktober med Johan Sandberg McGuinne över dessa teman: flere språk i diktene, språksorg og dekolonisering. Plats och tid är ännu inte bestämda. Dagen innan har vi seminariet om Udtja Lasse.

Britta Marakatt Labba - Tomas Colbengtsson - 27 oktober

Sameföreningen i Stockholm är glad för att vår medlem  och glaskonstnären Tomas Colbengtsson har lämnat förhandsinfo om sin utställning med Britta Marakatt Labba i Stockholm, Enskede. Vernissage lördagen den 27:e oktober klockan 12.00-16.00 Utställningen pågår sedan fram till 2 december 2018 (kontrollera öppettider här: https://www.gallerihelle.com/om) Efter nästan 3 år sedan senaste utställningen är nu Britta Marakatt- Labba och Tomas Colbengtson …

Samisk afton - 9 november

Berättarkväll på Södran i olika samiska former: Mikael Pirak, Lis-Mari Hjortfors, Krister Stoor, Astrid Tuorda, Ylva och Ola Gustavsson samt Annica Wennström. Samanhållande för programmet är Gålmuk; Nik Märak, Nilla Märak, riksspelman Anders Hällström. Plats: Södra Teatern, Mosebacke torg Tod: 19:00

Lisbeth Kielatis - 10 november

Samisk berättarhöst i Stockholms författarföreläsningar avslutas(?) 10 November med Lisbeth Keilatis över temat lulesamisk lyrik. Plats blir i samband med Kött- och Paltfesten, tid ännu inte bestämt. Kvällen innan, 9 november, har vi haft Samisk afton på Södran.

Kött- och Paltfest - 10 november

Den välbekanta lokalen där vi själva får laga och äta vår mat och arrangera vår underhållning är bokad. Nu behövs de villiga krafterna att genomföra. Med Samisk afton kvällen före och Lisbeth Kielatis föreläsning på eftermiddagen kan det här bli en samisk helg i Stockholm för alla i Sápmi! Tidpunkt: lördag 9/11 kl 17 Plats: Kleins Skolmat

Sameföreningen på Facebook

Här kan du se det senaste om vad som skrivits på Facebooksidan Sameföreningen i Stockholm på sistone.

Uppdatera din epostadress

Vi har lagt till en ny funktion i avdelningen Medlemssidor där du som medlem kan lägga till din nya epostadress eller kontrollera att korrekt adress är inlagd. Surfa till Medlemssidor / Uppdatera epost

Informationslänkar:

Webben:
Sameföreningen i Stockholms webbplats
Sameföreningen i Stockholms Medlemssidor Lösenordet är giron
följa
Sameföreningen i Stockholms sida på Facebook att "gilla" och få nyheter i från. Kom ihåg att ställa in "Gilla"-knappen så att du får nyheter från Sameföreningen i Stockholm överst i ditt nyhetsflöde i Facebook. Bocka i "Visa först" och "På (Evenemang...)"

Samer i Stockholm - facebookgrupp för just Samer i Stockholm och andra som vill vara i kontakt med dem. Härifrån kommer också kalenderinbjudningar från andra arrangörer rakt in i din kalender på Facebook

Sápmi evenemang/Sámi Dáhpáhusat/Sápmi event - facebookgrupp för evenemang från hela Sápmi
facebook twitter