För samer: Giehttogiella – Det berättande språket – 6 september 2021

mån 6/9 2021
Studieförbundet Sensus

Kom och lyssna när två tjejer från projektet Giehttogiella berättar myter och sagor från Sápmi.

Matilda Eriksson och Moa Backe Åstot är från syd- och lulesamiskt område och turnerar runt i Sápmi under Tjaktjagiesse / höstsommaren 2021 för att berätta och blåsa liv i de historier som redan finns på varje plats.

Alla projektmedlemmarn samlade

Berättarstunden är ca 45 min och gratis.  Kanske att du också har någon historia att berätta?

Alla är välkomna äldre som yngre, det är en perfekt familjeaktivitet generationer emellan.

Vi ses måndag 6 september kl. 18.00 hos Studieförbundet Sensus, Medborgarplatsen. Begränsat antal platser. Boka längst ned i denna post. Vi sänder också ut via Teams via denna länk: Länk till Teams

Arrangeras av Sameföreningen i Stockholm och Tjállegoahte

PS. Efter evenemanget finns fina förutsättningar att fortsätta umgänget med en kopp kaffe vid de många uteserveringarna runt Medborgarplatsen och dess närhet.

Om projektet Giehttogiella:

Giehttogiella är ett treårigt projekt som Tjállegoahte driver med finansiering av Allmänna arvsfonden. Tanken med Giehttogiella är att främja och bevara jojk och samiska berättartraditioner bland barn och unga. Att arbeta med jojk och berättande är också ett sätt att stärka de samiska språken. Projektets syfte är att på lång sikt arbeta för att jojk och berättande tar plats i samiska barns och unga vuxnas vardag.

Giehttogiellas berättare kommer att besöka varje plats 2 ggr per termin de närmaste två åren.

Den här gången kommer Matilda Eriksson och Moa Backe Åstot och berättar, nästa gång kommer det andra ungdomar från projektet.

Länk till giehttogiellas hemsida: https://www.tjallegoahte.se/om-giehttogiella/
På youtube kan ni se en kort trailer för Giehttogiella

Giehttogiella - YouTube

Giehttogiella – YouTubeGiehttogiella leä barggaminne vuelijde jah substasárbieb nïnnuodit, mánán jah nuaran árggabiäjvváje. Bujkkálvis mïjjasne leä substas månnuolahkka jah mïjjah …

Bokning

Bokningen är stängd för detta evenemang.