Föreställningen Dagbrott på Reginateatern i Uppsala

Föreställningen Dagbrott kommer till Reginateatern i Uppsala den 31 oktober. Det är ett samarbete mellan Giron sámi teáhter och Riksteatern. ”DAGBROTT – Vardagsnära drama om gruvor, längtan och pirrig passion!”

image001

I svampskogen hittar en far och en dotter en främmande man med brutet ben. Ganska snart förstår de att han inte är den han utger sig för att vara. I ett kök diskuterar ett par vem som ska ta hand om barnen om mamma blir aktivist och i ett styrelserum brainstormas det om namn på ett nystartat gruvbolag medan passionen pyr under ytan.

”Gruvfrågan innefattar så många aspekter av svensk politik. Här finns en berättelse om Sverige, om arbete, industri, hemtrakt, kolonialism och oändliga landskap som ruvar på ett nationellt trauma” säger Sara Giese, regissör.

Dramatiker Anders Duus är tillbaka med ett vardagsnära drama om längtan, frustration och kärlek. I botten av berättelsen ligger den komplicerade gruvfrågan, med sin motsättning mellan arbetstillfällen, miljökonsekvenser och samiska rättigheter.

För regin står hyllade regissören Sara Giese, senast på Riksteatern med föreställningen 1984 på turné hösten 2015.

31 oktober på Reginateatern i Uppsala
Mer info: http://reginateatern.se/dagbrott
Av Anders Duus
Regi Sara Giese
Scenografi, kostym Johanna Mårtensson
Medverkande Sarakka Gaup, David Lenneman, Mårten Andersson

Föreställningstid 1h 30 min.