PDF, inbetalningskort och många epost

Vi har alla olika strategier att överleva informationsfloden som sköljer över oss. Sameföreningen bidrar till den och har prövat nya vägar på sistone. Vad medlemmar tycker är viktigt, även om det bara några få som ger uttryck för sin synpunkt kan det vara många fler som tycker lika.

E-post: Det är dyrt att skicka pappersbrev, ca 15 kr per brev. Det finns föreningar som av kostnadsskäl givit upp att skicka pappersbrev. Vi administratörer i sameföreningen försöker vara sparsamma med att skicka sådana men ändå ha målet att nå ut till alla.

PDF: E-postutskicken är en samling med introduktioner och länkar till djupare innehåll på webbplatsen. Introduktionssamlingen i e-postbrevet hålls aktuell så att den som har missat epostutskicket tidigare inte ska behöva gå och leta i tidigare epostutskick. Av de närmare 400 som får eposten är det inte så många som klickar sig vidare så vi funderade på om ett e-post med PDF-bilaga skulle ge bättre översikt och läsvärde.

Så var det inte, flera ville inte ha PDF-bilagor med medlemsinformation. Att framställa en PDF ofta är också väldigt tidskrävande jämfört med att uppdatera e-postbrevet med redan skrivet material från webbplatsen som också återpubliceras i sociala media.

PDF med faktura per e-post: Den funktionen kommer vi nog inte att överge. Den är väldigt arbetsbesparande för kassören. Nya medlemmar får en faktura raskt efter godkänt medlemskap med ett tryck på en knapp, påminnelse kan enkelt skickas ut efter adressändring. Vi kommer att vara varsamma med att skicka ut påminnelser till många samtidigt, särskilt när påminnelse nyligen har skickats ut pappersvägen.

Inbetalningskort på pappper: bland de som följer sameföreningens information på webb, sociala media och e-post finns de som har behov av att få inbetalningskort på papper. Vid årsskiftet 2019/2020 skickades inbetalningskort på papper ut till de som det saknades uppgift om e-postadress för i medlemsregistret. Inbetalningskort på papper skickas ut till de som inte betalt medlemsavgift minst i samband med kallelse till årsmötet.

Många e-post: vi skall försöka hålla takten högst en gång i veckan. Är det nyinkommen information som har färskare nyhetsvärde än så kommer den att enbart publiceras på sociala media. Var uppmärksam på att du faktiskt får TVÅ e-post av nyhetsbrevskaraktär: medlemsbrevet och nyhetsbrevet. Det senare är öppet för alla att prenumerera på.