Same Ätnam söker…

Riksorganisationen Same Ätnams (RSÄ) valberedare Leif Albinson skrev till styrelsen:

“Vi i valberedningen är igång med att hitta medlemmar till styrelsen och till en del förtroendeuppdrag RSÄ har i andra organisationer. Men det viktigaste och hittills olösta är att hitta en ny ordförande. Årets landsmöte, som ska rösta fram personerna, blir i Orrestaare 16-17/5. Dessförinnan har ni väl haft era årsmöten och kan då diskutera vilka ni vill skicka till landsmötet och ert förslag till ordförande och övriga poster.

En iakttagelse vi gjort i valberedningen i samband med att det varit så svårt att hitta någon som kan axla Peter Rohdes fallna mantel är att stockholmsföreningen är den största, dvs det borde finnas goda chanser att hitta en person för uppdraget där. Samtidigt är det så att ni redan bemannar flera poster med den äran. Men just i styrelsen ingår ingen för närvarande, eller hur?

Eftersom jag själv är medlem i SFIS, tänker jag lägga en motion till föreningens årsmöte, där jag vill att frågan om representation i RSÄ ska komma upp. Det skulle vara suveränt om den punkten får vara med och allra störst skulle vara om styrelsen lyckats arbeta fram förslag på en kandidat till ordförandeskap i RSÄ.”