Saxat ur Nyhetsbrev från Forum för Nationella Minoriteter

SVT Opinion: Regeringen tar ett stort steg bakåt för minoritetspolitiken
I en debattartikel publicerad på SVT Opinion kritiserar företrädare för en rad minoritetsförbund och –föreningar regeringens besked att man kommer stoppa utvidgningen av förvaltningsområden. Inlägget kan läsas på http://www.svt.se/opinion/omminoritetssprak

Ny professor i samiska: ” Det går att vända på trender”
Mikael Vinka, professor i samiska på Umeå Universitet, talar i en intervju på universitetets hemsida om vikten av språkrevitalisering och sitt kommande arbete som professor. Artikeln finns på http://tinyurl.com/pt7tnea

Nytt samiskt bokförlag
Sameradion har intervjuat Mikael Svonni, språkprofessor och ordförande i det nystartade bokförlaget Ravna som planerar att ge ut såväl facklitteratur som skönlitteratur på samiska. Inslaget finns på http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?prog ramid=2327&artikel=6245935 och förlagets hemsida är http://ravda.se/

Stora skillnader mellan sametingen
Ulf Mörkenstam, statsvetare vid Stockholms Universitet och verksam inom samisk forskning under flera decennier har, tillsammans med Eva Josefsen och Jo Saglie skrivit en artikel i Ethnopolitics som granskar de institutionella skillnaderna mellan det svenska och det norska sametinget. Samer.se sammanfattar slutsatserna i artikeln på http://www.samer.se/4973

Ny avhandling om flerspråkiga barn
Samiska, engelska och det nationella majoritetsspråket är ständigt närvarande i elevers liv i åldrarna 9 och 16 år bland de som studerar samiska i grundskolan i norra Finland, Norge och Sverige. Genom en omfattande exponering av olika språk och kulturer växer dessa barn och ungdomar till uppfinningsrika strateger och flerspråkiga medborgare i en globaliserad värld. Detta visar Hanna Outakoski i en ny avhandling från Umeå universitet. Avhandlingen i sin helhet kan läsas på http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu :diva-102922

UR: Modersmål på väg
I UR:s serie får vi följa några modersmålslärares vardag, bland annat Anna Anu som undervisar i finska och Sara som undervisar i Sydsamiska. Hela serien är tillgänglig på http://www.ur.se/index.php/Produkter/1903 78-Modersmal-pa-vag-Yin-Fei-undervisari-mandarin

Nyhetsbrevet ges ut av Hugo Valentin Centrum, Uppsala universitet. Saxning ur nummer 4 år 2015. Tidigare utgåvor hittar du här: http://www.valentin.uu.se/forskning/Forskargrupper/NAMIS/natverk—nyhetsbrev/