INSTÄLLT: Teater: Cirkel av Aska

Inställt p.g.a sjukdom.

Vem har rätt till jorden?

Inspirerade av den gamla kinesiska kritcirkel- legenden tar sig Giron Sámi Teáhter an en känslig samtidsfråga: Vem har rätt till jorden och dess resurser?

Cirkel av aska/Gutnagierdu är inspirerad den gamla kinesiska kritcirkel-legenden, samma legend som inspirerat Bertolt Brechts pjäs Den kaukasiska kritcirkeln. Där strider två kvinnor om rätten till samma barn, hon som födde barnet och övergav det och hon som tog hand om det. Här blir barnet en symbol för framtiden och marken. Det handlar om vem som har rätt till jorden.

– Många urfolk finns på marker med mycket naturresurser. Urfolken har hamnat på markerna som har nånting som samhället behöver, säger teaterchefen Åsa Simma. De moraliska dilemman som människan står inför idag skärskådas i föreställningen.

– Du lämnar teatern med nya tankar och är starkare efter föreställningen, säger manusförfattaren Niillas Holmberg. Holmberg har tidigare jobbat med Giron Sámi Teáhter i researchen inför Co2lonial nation, en scenisk sanningskommission.

Han är samisk poet, musiker, skådespelare och aktivist som givit ut sex poesisamlingar och är översatt till fler än tio språk. Här samarbetar han med Laura Jäntti, finsk regissör som jobbat med såväl stora operauppsättningar på Finlands stora scener, som väldigt små projekt i Sydamerika. Hos Giron Sámi Teáhter har hon tidigare regisserat Doala dolat heakkas/Håll elden levande – ode till Ailo Gaup.

Föreställningar i Stockholm 14 och 15 maj 2019

Medlemmar i Sameföreningen i Stockholm hittar sin rabattkod på Medlemssidor/Evenemang.