Fira den samiska nationaldagen tillsammans med oss!

mån 6/2 2023

Det närmar sig  den samiska nationaldagen den 6/2, även kallad för Samefolkets dag. Vi ser fram emot att fira den tillsammans med er och programmet ser ut som följer:

8.45 Samling vid Stadshuset

9.00-9.45 Den traditionsenliga flaggceremonin vid Stadshuset. Vi kommer sjunga den samiska nationalsången Sámi soga lávlla och lyssna till tal  samt nationaljojken Sámi eatnan duoddariid. Därefter bjuds det på kaffe och kaka på Ragnars Skafferi.

Talarordning:

• Olle Burell, Kommunfullmäktiges ordförande (S) i Stockholm
  • Åsa Lindhagen, Miljö- och klimatborgarråd (MP) i Stockholms stad
  • Erik Ramanathan, USA:s ambassadör i Sverige
  • Tomas Colbengtson, samisk konstnär
  • Kerstin Andersson, Amnesty Sápmi
  • Inger Axiö-Albinsson, ordförande i Sameföreningen i Stockholm

Vi fortsätter sedan firandet på Skansen, där du mellan kl.10-15 kan ta del av följande:

Saemien Sijte kl 10-14.30

Besök Timmerkåtan, träffa våra pedagoger och ta del av aktiviteter med samiska förtecken. Det blir lassokastning på trären, Nik Märak bakar gáhkku, traditionellt samiskt bröd, för provsmakning och Skansens museipedagoger berättar om samiskt liv, identitet och kultur samt bjuder på kaffe.

Vid renhägnet:

10-12.30 Prat om ren med zoolog Boel Recén. Känn på skinn och horn.

12.30-12.45 Talk about the reindeer, in English.

Skogens hus kl 10-15:

Under dagen får du möta samisk kultur i olika former, både att lyssna och se till men också att prova på själv! Begränsat antal platser till aktiviteterna, för skolor gäller en klass per aktivitet.

10-14.30 Filmvisning i föreläsningssalen med ett urval av samiska filmer (25 platser).

10-14.30 Pyssel med samiska förtecken (25 platser).

10.30-10.50 Dansworkshop med inspiration från det samiska livet med dansaren Sebastian Björkman (25 platser).

11.30-12 Författarsamtal med Ella Maria Nutti i föreläsningssalen. Ella Maria Nutti är en hyllad debutant, nominerad till studieförbundet Vuxenskolans författarpris 2022 för sin bok Kaffe med mjölk. Samtalet kommer att handla om att våga skriva på sitt eget, unika sätt och hur resan att ge ut sin första bok kan se ut.

12.00-12.20 Dansworkshop med inspiration från det samiska livet med dansaren Sebastian Björkman (25 platser).

12.30-12.50 Lär dig barnsånger på samiska med fritidspedagogen Christine Olsén (25 platser).

13.00-13.20 Dansworkshop med inspiration från det samiska livet med dansaren Sebastian Björkman (25 platser).

14.30-15 Presentera utan att exotisera. Samtal med Marit Baer och Christine Olsén om tankar och erfarenheter från Marits arbete i den svenska museisektorn. Marit är intendent på Nordiska museet och tidigare museipedagog på Skansen och Christine är verksamhetsledare från Sameföreningen i Stockholm.

Kostnad: Inträde på Skansen. Vuxen 185 kr. Pensionär/student 165 kr. Barn 4-15 år 70 kr. Medlemmar i Sameföreningen i Stockholm går in gratis.

Med reservation för ändringar

Programmet arrangeras med stöd från Stockholm Stad och Skansen. Tack!

Samisk after work på Kulturhuset i Stockholm

Vi fortsätter sedan fira den samiska nationaldagen ihop på samisk AW! Vi ses och minglar och dricker ett glas vin eller öl mellan kl 17.30-19.30 i Lilla studion på Kulturhuset. Den ligger bredvid stora studion där Maxida Märak spelar kl 20.00! Alla över 18 är välkomna – hoppas vi ses där!
Genomförs tillsammans Kulturhuset i Stockholm

Bures boahtin / Buorisboahtem / Buerie båeteme / Burist båhtem / Buerestbåhtieme / Välkommen!

Samiska flaggan vid Stadshuset