Sáminuorra i urfolksfokus på Stockholm World Water Week 2024

Sáminuorra, den samiska ungdomsorganisationen på svensk sida av Sápmi, deltar i Stockholm World Water Week, 25 – 29 augusti, tillsammans med ett tiotal andra urfolksorganisationer från världen över.

Konferensen har arrangerats av Stockholm International Water Institute sedan 1991.

Bidragen från Sáminuorra till konferensen är styrelseledamöterna Aana Edmondson och Tilde Renman. Aana Edmondson kommer bland annat delta i den officiella öppningsceremonin, 26 augusti 2024 kl 14, och panelen Green colonialism – Indigenous youth for a peaceful and sustainable future den 27 augusti 2024 kl 09.00. Båda evenemangen är tillgängliga gratis online (se nedan).

I öppningsceremonin deltar Aana i ett dialogsamtal med Dr. Phil Duncan, en man av Kamilaroi-folket i Australien, om kunskapsöverföring av traditionell kunskap mellan urfolk och det övriga samhället som ett medel i ansträngningarna för klimatanpassning.

Värt att också notera är att i öppningsceremonin deltar en ungdomsrepresentant, Disa Crow Chief, från urfolket Siksika Nation i USA i ett annat dialogsamtal om hur man skall inkludera och nå ungdomar i livsavgörande vattenfrågor. Vattenbrist och förstörelse av vatten förekommer och sker ofta på marker förvaltade av urfolk, då osynligt för andra folk.

I panelsessionen Green colonialism – Indigenous youth for a peaceful and sustainable future (öppnas i ny flik) som arrangeras av Sáminuorra, samlar Aana Edmondson och Tilde Renman från Sáminuorra urfolksungdomar för att diskutera effekten av den gröna omställingen på deras land och vatten. Denna panel lyfter även frågan om hur man skapar en fredlig och hållbar framtid för urfolksungdomar och vad detta betyder för dem.

Sameföreningen i Stockholm och Saminuorra kommer att välkomna alla urfolksdelegaterna till Stockholm World Water Week 2024, ett 50-tal,  i särskilda aktiviteter före konferensens början.

Sáminuorras deltagande i Stockholm World Water Week 2024 har möjliggjorts av Stockholm International Water Institute och Arup.

Sameföreningen i Stockholm har stöttat SIWIs arbete med inkludering av urfolksdeltagande i konferens World Water Week sedan 2022 med  stöd av ambassaderna för Australien, Kanada och Nya Zealand i Stockholm.  Särskilt tackar vi Stockholms stad för ekonomiskt stöd att möjliggöra välkomstaktiviteterna och värdskapet under konferensen 2024. Kanadas och Australiens ambassader har varit särskilt behjälpliga med annat stöd detta år.

Sameföreningen i Stockholm erhåller verksamhetsstöd från Sametingets och Region Stockholms Kulturnämnder.

Länkar

Det är gratis att delta i onlinesessionerna. Registrera dig på World Water Week´s sida för online-registrering.

World Water Weeks live-streaming program med urfolksfokus.

World Water Weeks hela program med urfolksfokus.

Notera att öppningsceremonin måste sökas fram med texten “Opening Ceremony”.

Sáminuorra

Sameföreningen i Stockholm