Föreläsningsdag om samisk närvaro / sanning och försoning / urfolkskonst och dekolonisering

sön 9/10 2022
Studieförbundet Sensus

Välkommen till en innehållsrik föreläsningsdag som inrymmer samtal, möten och diskussion, mingel och fika. Dagen är en del i Sameföreningens 75-årsfirande.

Dagens föreläsningar börjar med en föreläsning samisk närvaro i Stockholm av av Jonas Jonas Monié Nordin, Stockholms Universitet, docent, forskare och Associate Professor. Kerstin Callissendorf kommerm och berättar om sanningskommissionen för det samiska folket i Sverige och vi får veta mer om försoningsprocessen i Kanada genom Kanadensiska ambassaden. Gramma Geraldine Shingoose, från Tootinawazibeeng Treaty Reserve, överlevde 9 år på internatskola i Kanada. Hon kommer till oss och delar sin visdom. Dagen avrundas med urfolkskonst. Zoe Black från från Nya Zeeland (Ngāpuhi, Ngāti Hine, Pākehā) kommer och berättar om ett projekt för att öka samarbetet mellan urfolkskonstnärer och -konsthantverkare i Aoteaora och Sápmi. Därefter blir det ett samtal mellan Zoe Black och den sydsamiske konstnären Tomas Colbengtsson om vikten av mötesplatser för urfolkskonst för dekolonisering. Samtalet efterföljs av ett mingel.

Språk: svenska och engelska. Ingen tolkning.

Anmäl dig här: https://simplesignup.se/event/196843
Det är begränsat antal platser (30st). Det är kostnadsfritt att delta.

OBS! Om du får FÖRHINDER måste du AVBOKA så att vi kan ge din plats till någon annan. Om du inte avbokar och inte kommer, tar vi ut en AVGIFT på 100 kronor. Avboka genom att mejla till: info@sameforeningen-stockholm.se