Flaggceremoni vid Stadshuset för Samiska Nationaldagen – 6 februari 2022

sön 6/2 2022
Stadshuset, stadshusträdgården

Flaggceremonin med start kl 9.00 har vi genomfört i olika former sedan 2007 då flaggan överlämnades till Stockholms stad.

Du kan se ceremonin på plats eller via YouTube. Klicka på bilden nedan för att se livesändningen.

Vi avvaktar nioslaget från Stadshusets klockspel.

09.00 Flaggresning under jojk av Sara Ájnnak – Sámiid  Ædnan

– Sámi Soga Lávlla – Samiska nationalsången sjunges gemensamt

– Tal av inbjudna gäster blandat med jojkar

• Kommunfullmäktiges ordförande, Cecilia Brinck
    • Stockholms stads borgarråd för nationella minoriteter, Katarina Luhr
    • Stockholms regions regionråd för hållbarhet, Tomas Eriksson
    • Deputy Head of Mission Aotearoas / Nya Zealands ambassad, Claire Shirley
    • Konstnären Tomas Colbengtsson
    • Sameföreningen i Stockholms ordförande Daniel Holst

Länk till strömning:

Uppmärksamma också att Sameföreningen i Stockholm genomför ett föreläsningsprogram om skogssamer som kommer att strömmas digitalt kl 15.00. Länk, se nedan.

Sara Ájnnak gör också en digital konsert i Sigtuna, 5 februari kl 19.00.

Programmen genomförs med stöd av Statens Kulturråd och Sametingets Kulturnämnd.

Buresboahtin / Buorisboahtem / Buerie båeteme / Burist båhtem / Buerestbåhtieme / Välkommen!

Länkar:

Sara Ajnnak - Digital konsert - Sigtuna kommun

Sara Ajnnak – Digital konsert – Sigtuna kommun

Möt Sara Ajnnak i en digital konsert där samisk jojk blandas med orientaliska slingor. Live från Kulturumteatern i samband med samernas nationaldag!

Sara Ajnnak: Homo Sapiens and My People

Med gränslösa toner banar hon väg för nya upptäckter av landskapet i norr då hon väver samman historia med nutid i nyskapande kompositioner. Likt en upptäcktsresande ta hon sig an musiken och skapar ett ljudlandskap som andas frihet och nyskapande.…

Samernas nationaldag 6/2 - Sametinget

Samernas nationaldag 6/2 – SametingetSamerådets 15:e samekonferens beslutade 1992 i Helsingfors att samernas gemensamma nationaldag skall vara den 6 februari. Nationaldagen firades för första gången 1993 samtidigt som FN:s internationella urbefolkningsår officiellt öppnades. Den 6 februari 2007 vajade för första gången den samiska flaggan utanför Stockholms stadshus på nationaldagen. 2014 vajade flaggan för första gången utanför Uppsala universitet.

Hearing om skogssamer - det milsvida skogsfolket - digitalt evenemang - 6/2 2022

Hearing om skogssamer – det milsvida skogsfolket – digitalt evenemang – 6/2 2022

Vi lyfter skogssamernas historiska förhållanden och nuläge. Medverkar gör fil dr Åsa Össbo och fil dr Bertil Marklund, båda knutna till Várđđuo, Centrum för samisk forskning vid Umeå Universitet.