Föreläsning med Mats Jonsson- Samtal om bilder

tor 7/9 2023

I samband med att Mats Jonssons utställning Sverige här och nu visas på Bagarmossens Folkets hus så kommer Mats och föreläser om sig och sitt konstnärsskap.

I serieromanerna Mats kamp (2011), Nya Norrland (2017) och När vi var samer (2021) skildrar Mats Jonsson arbete, vardag och politik i den urbana medelklassens Hägersten, i skogsindustrins Ådalen och bland skogssamerna i Västerbottens inland. Det lilla livet möter de stora samhällsförändringarna, skildrat genom tecknaren själv, hans familj och släktingar i svart tusch på vit kartong.

Mats Jonsson (f. 1973) är uppvuxen i Bollstabruk och efter många år i Stockholm bor och arbetar han nu i Sandslån i Ådalen. Sedan 15-årsåldern har han skildrat sitt liv i tecknade serier och har givit ut sju självbiografiska serieromaner och fyra illustrerade barnböcker.

Mats har suttit i Babels författarpanel och 2021 sommarpratade han i samband med släppet av När vi var samer.

Föreläsningen arrangeras av Bagarmossens Folkets Hus i samarbete med oss och ABF Stockholm.

Du köper biljetter nedan, och som medlem i Sameföreningen får du 25 % rabatt på ordinarie pris med koden SF25.

Mats Jonsson – Samtal om bilder – Tickster