Flaggceremoni för Samiska Nationaldagen vid Stadshuset – 6 februari 2024

tis 6/2 2024

Varmt välkommen att fira Samefolkets Dag, den Samiska Nationaldagen, tillsammans med oss!  Den traditionella flaggceremonin hålls kl.09.00 vid Stadshuset i Stockholm . Denna ceremoni har vi genomfört i olika former sedan 2007 då flaggan överlämnades till Stockholms stad.

Program

Kom gärna en stund innan 9 för att hinna prata med andra gäster. Vi avvaktar nioslaget från Stadshusets klockspel.

09.00 Flaggresning under jojk av Elin Telius – nationaljojken Sámiid  Ædnan

– Sámi Soga Lávlla – Samiska nationalsången sjunges gemensamt

– Tal av inbjudna gäster blandat med jojk av Elin Teilus

Denna lista kommer snart att uppdateras med namn på talarna.

Efter ceremonin bjuder Stockholm Stad in till fika på Ragnars café, som ligger i anslutning till Stadshuset.

Uppmärksamma också att Sameföreningen i Stockholm genomför ett fortsatt Nationaldagsprogram tillsammans med Skansen, som börjar den 6 februari och fortsätter hela veckan. Mer info om det programmet finner du på deras hemsida.

Jon-Henrik Fjällgren har även den 6 februari en konsert på Kulturhuset kl.20.00. Biljett kan du boka här.

Programmen genomförs med stöd av Stockholm Stad.

Bures boahtin / Buoris boahtem / Buerie båeteme / Burist båhtem / Buerestbåhtieme / Välkommen!