Vasamuseet 22/1 och 1/12

Panelsamtal: Minoritet, identitet och svensk historia

Representanter för Sveriges fem nationella minoriteter talar om erfarenheter utifrån minoritetstillhörighet, självbild och vår samtid. Om identitet som en berikande och positiv kraft.
Medverkande:
Daniel Sjölin, moderator
Aron Verständig, ordförande Judiska församlingen Stockholm
Björn Ylipää, matkonstnär, författare
Domino Kai, dramapedagog, politisk sekreterare för miljöpartiet
Lina Puranen, kulturproducent, programledare på SVT
Sara Ajnnak, artist, jojkare

Tid: Onsdag 22 november 2017 kl 17.00-19.30.
Från kl 17.00 är det mingel i museet och det finns möjlighet att köpa en osttallrik, snacks och dryck. Panelsamtalet börjar kl 18.00.
Plats: Vasamuseet.
Kostnad panelsamtal: Ordinarie entrépris – vuxna 130 kr, unga t o m 18 år fri entré, studerande 110 kr. Fri entré för medlemmar i Vasamuseets vänner.*
Kostnad förtäring: Osttallrik med svenska gårdsostar, hembakat bröd & marmelad 110 kr. Mineralvatten 25 kr, öl 69 kr, vin 80 kr, portvin 88 kr.
*) Medlemskap kan köpas direkt på plats i museet, årsavgift 200 kr/300 kr. Det gäller i ett år från inköpsdagen.

Det går bra att lyssna på panelsamtalet utan att köpa förtäring.
Ingen föranmälan.

*******************************************************************************

Afternoon tea-föredrag: Samer och Vasa

I bokföringen från Skeppsgården mellan åren 1625-1626, nämns en man vid namn Lapp Mas. Han arbetade som inköpare för skeppsbyggmästaren Henrik Hybertssons räkning, något som antyder att samer under Vasas tid hade fler karriärmöjligheter då än 100 år senare.
Föredrag med Fred Hocker, forskningsledare på Vasamuseet.

Tid: Fredag 1 december 2017 kl 15.30-16.30.
Plats: Vasamuseet.
Kostnad föredrag: Ordinarie entrépris – vuxna 130 kr, unga t o m 18 år fri entré, studerande 110 kr. Fri entré för medlemmar i Vasamuseets vänner.*
Kostnad förtäring: Te/kaffe, scones, smör, marmelad, ost, chokladkanonkula & frukt: 130 kr. Ett glas bubbel: 70 kr.

Det går bra att lyssna på föredraget utan att köpa förtäring.
Begränsat antal platser. Ingen föranmälan.