Hannes Suopanki Lakso på 5 Folk Festival i Kungsan – 22 juni

Hannes Suopanki Lakso
Bild: Tommy Lakso

Hannes Suopanki Lakso från Jåhkkåmåhkke är, som vanligt bland samiska artister, en mångsysslare. Några av sysslorna är trubadur, slöjdare, deltagare i dokumentär om Samernas utbildningscentrum, Kärlek på Samernas. Nedan kan du följa några länkar som handlar om hans kärlek till slöjden.

Lyssna till Hannes i 5 Folk Festival i Kungsan onsdag 22 juni kl 19.05. Festivalen startar kl 15.00 med att medlemmarna i Sameföreningen i Stockholm och Amnesty Sápmi,  Kerstin Andersson och Madeleine Körössy Niia, informera om samernas mänskliga rättigheter. Kom och mingla!

Buresboahtin / Buorisboahtem / Buerie båeteme / Burist båhtem / Buerestbåhtieme / Välkommen!

Slöjden har blivit en stor del av Hannes liv - Sameradion | Sveriges Radio

Slöjden har blivit en stor del av Hannes liv – Sameradion | Sveriges Radio

Hannes Suopanki Lakso är en av alla slöjdare på samernas som kämpar med att få färdigt slöjden inför nästa veckas stora utställning.

Kärlek på Samernas - ny SVT-serie lyfter kärleken till slöjden - Sameradion | Sveriges Radio

Kärlek på Samernas – ny SVT-serie lyfter kärleken till slöjden – Sameradion | Sveriges Radio

I kväll är det premiär för SVT-programmet Kärlek på Samernas. Programmet är en kärleksförklaring till slöjden, språket och kulturen, förklarar Sara Omma …