SvDs debattartikel “Fel att låta samisk värdegrund styra forskningen”

SvD och VK publicerade en debattartikel under rubriken ”Sametingets strategi strider mot fri forskning” den 2021-04-03 (SvD) av Iréne Gustafson, extern ledamot i fakultetsnämnden, Humanistisk fakultet, Umeå universitet och Jonny Hjelm, professor i historia, Umeå universitet

Sameföreningen i Stockholm har yttrat sig om Sametingets Forskningsstrategi genom Peter Rodhe, ledamot av styrelsen. Den slutliga strategin har tagit hänsyn till flera av Sameföreningens påpekanden och förslag. Peter Rodhe har för SvDs debattredaktion påpekat flera sakfel i debattartikeln men redaktionen har inte publicerat hans artikel.

Debattredaktionens första svar var att den inväntar Sametinget att svara. Peter frågade då hur en statlig myndighet ska kunna svara på en debattartikel som inte innehåller några sakliga argument.

Ansträngningarna gav till resultat att redaktionen tog till sig att Sametingets forskningsstrategi inte handlar om att begränsa den akademiska friheten. Redaktionen ändrade rubriken till “Fel att låta samisk värdegrund styra forskningen”.

Nedan publicerar vi Peter Rodhes påpekanden och argumentationsanalys i sin helhet.

Bakgrundsinfo:
SvD debattartikel: https://www.svd.se/fel-lata-samisk-vardegrund-styra-forskningen (betalsida)
VK debattartikel i samma ämne: https://www.vk.se/2021-03-02/bergner-forskningens-frihet-maste-forsvaras-och-respekteras
Sametingets strategi: https://www.sametinget.se/156606
Remissvaren: https://www.sametinget.se/155949

Uppdaterad 2021-04-12 9:30

Loader Laddar in …
EAD-logga Tar det för länge?

Ladda om Ladda om dokument
| Öppna Öppna i ny flik