Har vattenkraften påverkat dig under ditt liv?

Säg din mening även om du nu inte bor i något påtagligt påverkat område. Du eller din familj har kanske direkt eller indirekt blivit påverkat av vattenkraftsutbyggnad.

Stockholm Environment Institute (SEI) genomför en enkätundersökning om hur vattenkraft, inklusive förvaltningen av vattenresurser, har påverkat och fortfarande påverkar Sápmi. Målet är att undersöka hur samer ser på statens politik och hur samiska rättigheter kan tillgodoses på ett bättre sätt.

Enkäten har utvecklats och genomförs med stöd från en referensgrupp bestående av samiska experter, bland annat från Sámediggi (Sametinget), Sámirađđi (Samerådet) och Sámiid Riikkasearvi (Svenska Samernas Riksförbund).

Enkäten riktar sig till den samiska befolkningen i Sverige och är anonym. Den består av 23 frågor och det tar ca 10 minuter att besvara den.
För att säkerställa kvalitén i undersökningen måste en unik länk till enkäten (som är webbaserad) skickas direkt med mejl till varje enskild person som vi hoppas ska svara. Sameföreningen kommer att skicka ut detta mejl till dig baserat på mejladress i vårt medlemsregister. Ingen information kommer att förmedlas till SEI.

En rapport med resultaten kommer att göras tillgänglig på SEI:s hemsida och kommuniceras tillsammans med de samiska organisationer som ingår i referensgruppen.

För frågor kring enkäten, vänligen kontakta katarina.inga@sei.org eller 073-805 52 45.

Mer information:

Project: EnTruGo | Stockholm Environment Institute

Enhancing Trust in Government for Effective Water Governance (EnTruGo) explores social relations between actors involved in water governance.