Inbjudan till återbegravningsceremonin i Lycksele – 9/8

Bürest!

Líksjuon Sámiensiäbrrie inbjuder alla Sameföreningen i Stockholms medlemmar att delta den 9e augusti vid högtidlighållandet av återbördandet av de mänskliga kvarlevor som bortförts från Lycksele gamla kyrkogård under utgrävningar 1950.

Repatrieringen i Lycksele är en anhörigfråga, en medmänsklighetsfråga, en urfolksfråga och en fråga om mänskliga rättigheter. Vid återbördandet kommer de offentliga ursäkter som Sametinget krävt, att framföras.

Den 9e augusti, urfolksdagen manifesterar vi detta och välkomnar de bortförda hem.

Ceremonin har just börjat planeras, men i nuläget vet vi att både uppgrävandet och bortförandet samt återbördandet och den frid vi vill att de levande och döda skall få i och med denna handling, behöver sina framföranden från scenen.

Alla som vill framföra något vid ceremonin, en sång, ett tal, dikter, jojk eller annat som ni vill bidra till händelsen med, ombeds ta kontakt med Adriana Aurelius.

Det är även mycket välkommet att komma med egna förslag på konstnärlig bearbetning i anslutning till återbördandet av kvarlevorna.

Vänlig hälsning/Vårradahkh

Adriana Aurelius
Projektledare Repatriering
Lycksele kommun
adriana.aurelius@lycksele.se

Inbjudan och mera om repatrieringsprojektet kan du läsa nedan och ladda ned för utskrift,

Det finns möjlighet att sova över i lavvu om så önskas, meddela i så fall detta. Se kontaktuppgifter i bifogad inbjudan. Tältplats finns för de som önskar ställa upp egna tält. Dagen efter ceremonin kommer vi att hålla ett möte i den stora lavvun för att samer och andra urfolk skall kunna diskutera vad repatrieringar har för betydelse, vad vi vill med dem och hur vi går vidare.

Loader Laddar in …
EAD-logga Tar det för länge?

Ladda om Ladda om dokument
| Öppna Öppna i ny flik

Ladda ned

Loader Laddar in …
EAD-logga Tar det för länge?

Ladda om Ladda om dokument
| Öppna Öppna i ny flik