Jokkmokkspodden,

mariaklang-jokkmokkspodden_1Pepp och glädje, en hyllning till livsstilen och coola människor som lever fullt ut i glesbygd. Magdalena Forsman och Victoria Harnesk gör Jokkmokkspodden. Första gästen är artisten Caroline af Ugglas som fastnat för Jokkmokk och samisk mat.

Idén om en podd som speglar livet utanför stan har äntligen blivit verklighet.
– Livet i glesbygd skildras sällan ur ett vardagligt perspektiv. Här finns så mycket energi och livskvalité som vi vill dela med oss till andra av, säger Magdalena Forsman.

Barndomsvännerna från det lilla vattenkraftsamhället Porjus tog saken i egna händer, fick ihop sponsorpengar och producerar nu fem poddavsnitt. Fram till jul presenteras teman som turism, jakt, hälsa och mat. Projektteamets bakgrund och erfarenhet i svensk och samisk kultur låter mångfald vara en självklarhet.

– Vi vill vara en röst som lyfter fram människorna och hur viktigt det är att glesbygden finns, den är underbar och relevant för kulturen, för att man kan bo i stan och äta ekologiskt, säger Victoria Harnesk.

Här hittar ni Jokkmokkspodden
Facebook Jokkmokkspodden
Avsnitt 1: Redan raggsockor och turism som ger jobb (43:06 min)

Loader Laddar in …
EAD-logga Tar det för länge?

Ladda om Ladda om dokument
| Öppna Öppna i ny flik