Lilli, farfar och norrskenet – på fem samiska språk

Bokerbjudande till medlemspris! Se längre fram.

Den samiska författaren Elin Marakatt från Ađevuopmi/Idivuoma ger ut sin första bilderbok “Lilli, áddjá ja guovssahas” Lilli, farfar och norrskenet” på tolv språk. Illustrationerna i akvarell har konstnären Anita Midbjer gjort. Illustrationer har vuxit fram i ett samarbete mellan Elin, Anita, Karin och Nicklas Nilsson som hjälpt till med layouten.

NDIO kultur & kommunikation, Karin Sohlgren ger ut boken i samarbete med det engelska förlaget Mantra Lingua. Boken ges ut på nord, lule, syd, pite- samt umesamiska. Dessutom på meänkieli, svenska, spanska, franska, kurdiska, finska, engelska.

Den kommer även ges ut på norska. Varje bok har två språk som stöder varandra. Med hjälp av PENpal kan man lyssna på varje sida i boken och spela in själv.

I berättelsen om Lilli vävs två berättelser om norrsken samman. Lillis farfar kallar med en magisk ramsa på ”Guovssahasat,” norrskenet. Det fladdrande ljuset bär förfädernas själar och Lilli ser sin farmor komma med en renrajd. När man ser på norrskenet på detta vis passar det sig därför inte att skratta eller busa. Det kan rentav vara farligt att reta norrskenet. Akvarellerna visar också på sägnen om ”Rävens eld” som handlar om att det är en stor räv från Ishavet som springer över vinterhimlen och tänder himmelseldar genom att slå med sin yviga svans.

Boken ges ut med bidrag från Kulturrådet och Region Norrbotten.

Beställ hos se.mantralingua.com – alla priser på webbsidan är utan moms
MEDLEMSPRIS inklusive moms 191:- vid köp av en, 167 vid köp av två eller flera.frakt tillkommer. Beställ genom se.mantralingua.com rabatten dras av vid faktureringen, skriv in medlem sameföreningen i meddelanderutan

Lilli, farfar och norrskenet | Mantra Lingua

Lilli, farfar och norrskenet | se.mantralingua.com

Beställ i denna länk.  Alla priser på webbsidan är utan moms. MEDLEMSPRIS inklusive moms 191:- vid köp av en, 167 vid köp av två eller flera.frakt tillkommer.  Rabatten dras av vid faktureringen, skriv in medlem sameföreningen i meddelanderutan

Elin Marakatt

Mun lean sámi čálli. Mun čálán sihke noveallaid, divttaid, ja eará giehtačállosiid.