Liv Aira och Marika Renhuvud utsedda till 2019 års stipendiater till minne av Kaija Anstensen

Stiftelsen Kaija Anstensens Minnesfond tilldelar 2019 års stipendium till Liv Aira, Jokkmokk, och Marika Renhuvud, Falun. Stipendiet uppgår till 30.000 kr, vardera 15.000 kr.

Dansarna och koreograferna Liv Aira och Marika Renhuvud arbetar enskilt och tillsammans med att synliggöra samisk kultur och scenkonst inom och utom Sápmi. Utöver det visuella har de ambitionen att åskådliggöra och väcka intresse för samernas ställning som minoritetsgrupp, historia och kultur, men även att berika och få människor att känna gemenskap. Genom dansen skapar de förutsättningar för samarbeten inom flera konstformer och utbyten inom Sápmi.

Loader Laddar in …
EAD-logga Tar det för länge?

Ladda om Ladda om dokument
| Öppna Öppna i ny flik

Ladda ned

Kaija Anstensens Minnesfond inrättades av Sameföreningen i Stockholm som en fristående stiftelse 2008 efter att i arv mottagit kvarlåtenskap efter Kaija Anstensen. Kaija Anstensen var bosatt i Stockholm men hade sitt ursprung från sydsamiskt område på norsk sida. Kaija Anstensen var själv målare och aktiv inom det samiska livet i Stockholm. Syftet med stipendiet är att främja samiska rättigheter och samisk kultur. Det första stipendiet delades ut 2011 till Fia Kaddik. Andra stipendiater har varit Elin-Anna Labba, Silje Figenschou Thoresen, Paul-Anders Simma, Carola Grahn och Heidi Juliana Gauriloff. Förra året tilldelades stipendiet till Lena Viltok.

Som varje år har det kommit in många bra ansökningar och flera som skulle vara värdiga mottagare av stipendiet. Styrelsen för Kaija Anstensens Minnesfond vill gärna påminna dem som sökt men som inte valts ut, att det finns möjlighet att söka kommande år.